Ingatkah kita..?

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Buat sahabat-sahabiah yang dikasihi Allah sekalian.. “Selamat Membaca dan Mengambil Iktibar”..

Kisah Seorang Penggunting Rambut.

Seorang laki-laki bernama Manan datang ke sebuah salon untuk memotong rambut dan janggutnya. Dia pun memulai sedikit perbualan yang hangat dengan tukang gunting yang melayaninya. Berbagai macam topik dibincangkan, hingga akhirnya Tuhan jadi subjek perbualan.

Tukang Gunting: “Encik, saya ini tidak percaya kalau Tuhan itu ada seperti yang encik katakan tadi.”

Mendengar ungkapan itu, Manan terkejut dan bertanya, “Mengapa anda berkata demikian?”

“Mudah saja,cuba encik menjengok ke luar tingkap itu dan sedarlah bahwa Tuhan itu memang tidak ada. Tolong jelaskan pada saya, jika Tuhan itu ada, mengapa banyak orang yang sakit? Mengapa banyak anak yang terbiar?.Jika Tuhan itu ada, tentu tidak ada sakit dan penderitaan. Tuhan apa yang mengizinkan semua itu terjadi…” ungkap si tukang gunting dengan nada yang tinggi dan angkuh.

Manan pun berpikir tentang apa yang baru saja dikatakan oleh tukang gunting. Namun, ia sama sekali tidak memberi respon atau jawapan agar perbincangan tersebut tidak menjadi hangat lagi.

Ketika tukang gunting selesai melakukan pekerjaannya, Manan pun berjalan keluar dari kedai tersebut. Baru beberapa langkah, dia bertembung dengan seorang laki-laki berambut panjang dan janggutnya pun lebat. Sepertinya ia sudah lama tidak pergi ke kedai gunting rambut dan itu membuatkannya terlihat tidak kemas.

Manan kembali masuk ke dalam kedai dan kemudian berkata kepada tukang gunting, “Tukang gunting itu sebenarnya tidak adakan sepertimana yang anda kata bahawa Tuhan itu tidak ada!…”

Si tukang gunting pun terkejut dengan perkataan Manan tersebut.

“Bagaimana mungkin mereka tidak ada, buktinya adalah saya. Saya ada di sini dan saya adalah seorang tukang gunting” sanggahnya si tukang gunting.

Manan kembali berkata tegas, “Tidak, mereka tidak ada. kalau mereka ada, tidak mungkin ada orang yang berambut panjang dan berjanggut lebat. Contohnya lelaki di luar itu.”

“Ah, anda merepek saja…Tukang gunting selalu ada di mana-mana. Yang terjadi pada
lelaki itu adalah bahwa dia tidak mau datang ke kedai saya untuk di gunting rambut dan bercukur.”
jawabnya tenang sambil tersenyum.

Tegas Manan, “Tepat sekali! Itulah jawapannyanya untuk soalan anda kepada saya tadi. Tuhan itu memang ada. Yang terjadi pada umat manusia itu adalah kerana mereka tidak mau datang mencari dan menemui-Nya. Itulah sebabnya mengapa begitu banyak penderitaan di seluruh dunia ini….”

Mendengar jawapan dari Manan tersebut menyebabkan si tukang gunting diam membisu tidak terkata.

The end.


p/s: Sering kali dalam kehidupan kita, tanpa kita sedar, kita selalu melupakan Allah. Dalam hati kita, dalam setiap perlakuan kita, dalam kata-kata kita..entah berapa kali kita ingat, kita berzikir padaNya yang selama ini memberi kan kita nikmat dan kasih sayang yang tidak terhitung walau cuba dihitung..nafas, kasih sayang, kesihatan, bumi tempat tinggal yang indah berwana warni dan macam2 lagi, tetapi bak kalam Allah Yang Maha Mulia..amat sedikit hambaKu yang bersyukur. Hatta, meluangkan masa sekadar 5 minit untuk mempersembahkan kecintaan kepada Allah, belum tentu ramai yang mampu melakukan. Ingatlah sahabat2, jangan kita datang padaNya di saat kita kesusahan..ingatlah Dia di saat kita juga sedang bahagia kerana Allah tidak akan melupakan kita saat kita susah jika kita bersyukur padaNya saat kita merasa senang.

Dekatkanlah diriMu pada Allah sahabatku.. kerana Dia akan mendekat pada kita sedekat-dekatnya walaupun hanya selangkah kaki kita menuju padaNya. Cintailah Dia sahabatku, kerana tiada perlindungan, tiada kecintaan paling agung kecuali padaNya..kita semua milikNya. Bersandarlah padaNya dalam menghadapi setiap ujian-ujian kehidupanmu..kerana pasti ketentuanNya tidak akan sia-sia, akan terselit 1001 hikmah yang tidak kita ketahui.. Hanya Dia yang Maha Mengetahui perkara-perkara yang terbaik untuk kita. Tanda cinta Allah..tidak akan sesekali Dia bermaksud membuat kita menderita..🙂

~Salam kasih~

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: