Hargai Usaha Mereka

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Assalamualaikum w.b.t..

Kisah ini saya ambil dari blog seorang sahabat. Membaca kisah ini, hati saya merasa sedih..sedih bukan kerana perlakuan itu..tapi sedih kerana sungguh sedikit rasa menghargai dalam sebuah hati. Susahkah untuk menghargai..? Entahlah..tanyalah pada diri sendiri. InsyaAllah, you know yourself..🙂

Forum Baitul Muslim

Waah!! Hebat2x.. Habiburrahman & Ustaz Hasrizal datang UTP. Poster pun tidak kurang menarik..

Tetapi…


Tapi…..


Tapi….


Tapi….

Adakah ini perbuatan sengaja atau tidak sengaja??

Kalau tidak sengaja, takpelah.. Mungkin poster tu tersangkut kat siku atau dagu pelajar yang lalu kat poster tu.

Kalau sengaja, ana nak tujukan kisah yang ana dapat daripada perkongsian sahabat ana di Google Group, kepada orang yang melakukan kejahatan ini.


Taubat Sang Pemalas

“Terima kasih ustaz. Azam saya tahun ini, saya mahu hadir lebih kerap lagi ke majlis ilmu. Nak berubah!” kata seorang anak muda.

Beliau hadir ke salah satu program saya baru-baru ini.

“Alhamdulillah. Baguslah begitu. Semoga istiqamah,” saya memberi semangat.

“Ustaz tahu kenapa saya nak berubah?” tanyanya kepada saya tanpa diminta.

“Kenapa?” saya tidak tahu apa yang saya tidak tahu.

“Saya kasihan tengok orang macam ustaz!” ujar beliau.

“Kasihan macam mana? Ustaz gembira sahaja. Berceramah sentiasa lebih seronok daripada mendengar ceramah. Bukankah erti hidup pada memberi!” saya menjawab.

“Betul tu. Cuma saya terfikir sesuatu. 20 orang pelajar yang sepatutnya belajar, bertungkus-lumus menjadi AJK mengatur program. Banyak susah payah yang terpaksa mereka hadapi. Mereka kena mesyuarat untuk cari idea supaya program ini menarik perhatian dan tidak stereotaip. Mereka kena fikir bab makanan dan jamuan. Mereka tak cukup tidur dan keletihan…” kisah anak muda itu.

“Itu kan bagus. Latihan dan peluang mendapat pahala” saya mencelah.

“Itu baru mereka. Ustaz pula kena buat persediaan. Buat macam-macam slaid. Tinggalkan isteri, tinggalkan anak-anak. Musafir jauh-jauh. Nak kata sebab duit, saya yakin berapa sangatlah duit yang ustaz dapat. Tapi ustaz datang juga. Dan ceramah berjam-jam dengan penuh semangat” sambungnya lagi.

“Rutin yang menyeronokkan” saya menyelit.

“Semuanya kerana nak bagi orang macam saya ni sedar. Dapat ilmu, dapat petunjuk. Berpuluh-puluh orang malah beratus yang bersusah payah untuk saya. Tiba-tiba saya lebih selesa lepak di bilik main *game* atau tidur sahaja. Ustaz rasa patut tak Allah bakar saya dalam Neraka kerana malas dan degil saya?” soalnya dengan nada serius.

“Allah Maha Pengampun” saya menjawab.

“Maha Pengampun kepada orang yang tidak pernah minta ampun?” tanya anak muda itu.

Saya terdiam.

“Pada saya, setiap kali ada program di kampus, ada 1001 pengorbanan yang berlaku untuk menjayakannya. Golongan yang tak endah dengan program itu adalah manusia yang kufur nikmat. Kalau nanti masuk Neraka pun, semua orang akan kata, memang patut pun! Sebab itu saya takut ustaz. Saya janji pada diri sendiri untuk tidak lagi mensesiakan majlis ilmu terutamanya yang diatur khusus untuk orang macam saya. Kaum pemalas!” katanya.

Antara sedih dan terharu, hinggap pula di hati saya perasaan lucu.

“Tahu* takpe*!” hati berkata.

~Hargailah mereka sahabatku..walaupun bukan dengan ucapan terima kasih. Namun, cukuplah dengan hanya mendoakan kejayaan mereka membawa kembali syiar-syiar Islam dalam kehidupan dunia. Memang, bukan ucapan penghargaan yang mereka harapkan dari kalian..tapi, pada saya, cukuplah dengan kalian merasa apa yang mereka rasakan..cukuplah dengan menghargai apa yang mereka lakukan.. ~

“Sebaik-baik manusia diantaramu adalah yang paling banyak manfaatnya bagi orang lain”.

~Salam Kasih~

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: