Antara Bahagia dan Binasa

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~ 

 

Assalamualaikum w.b.t buat sahabat sahabiah yang saya kasihi kerana Allah s.w.t sekalian. Insyaallah.  

Alhamdulillah, hari ini kita masih lagi Allah berikan nikmat kehidupan, masih lagi kita diberi nafas, setiap saat, setiap ketika..yang sebenarnya nikmat itu Allah kurniakan pada kita semua, sebagai peluang untuk kita memperbaiki diri kita sekaligus memperbetulkan kesilapan-kesilapan kita yang lalu. Dan sebagai hamba Allah yang diciptakanNya, setiap penjuru hidup kita, setiap langkah tapak kaki kita, setiap butir perkataan yang hadir dari bibir kita..jangan lupa bahawa semua itu wajib kita niatkan kerana Allah s.w.t, dan bukan pada yang lain. Bukan kerana mata-mata yang melihat kita, bukan juga kerana bait-bait kata yang memuji dan mengagumi perbuatan kita. Kerana tidaklah Allah cipta kita ini, selain untuk menyembahNya..kekasih abadi kita sampai syurga, insyaAllah.🙂 

“Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.” Ad-zariyat:56 

Pagi hari ini, saya luangkan sedikit masa yang Allah anugerahkan kepada saya untuk ke tasik UTP yang indah lagi cantik, subhanallah. Seawal jam 7.45 pagi, tasik itu saya tujui dengan menaiki motorsikal yang saya pinjam dari kakak housemate yang saya sayangi (credit to kak safinah), bersama rumate saya yang comel dan cik uyun yang baik (credit to aquiyah bagi pinjam motor juga). Udara pagi ini sangat nyaman, keindahan langit yang luas membiru, tanam-tanaman yang kehijauan, sedikit sebanyak meningkatkan keimanan saya kepada Allah s.w.t.. Bagaimana mungkin nikmat Allah yang sebegini indahnya tidak menjadikan saya sebagai hambaNya, terus-terusan berfikir, menghayati kebesaranNya.  

“Maka nikmat TuhanMu yang manakah yang kamu dustakan.” Ar-Rahman:13 

Saya mengagumi Dia, cukup kagum akan Dia.. 
“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal,  (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): “Ya Tuhan Kami, Tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha suci Engkau, Maka peliharalah Kami dari siksa neraka.” Ali-Imran:190-191. 

Kata-Kata Ibu 
Namun, bukan itu kisah yang ingin saya sampaikan hari ini. Hm, panjangnya mukadimah saya..tapi semua itu adalah ilham dari Allah untuk saya kongsikan kepada para pembaca sekalian. Tak pe kan..?🙂 
Sedang saya menikmati keindahan alam sambil menabur makanan kepada ikan-ikan yang ada di dalam tasik (wah, mereka sungguh aktif di pagi hari..bagaimana dengan kita..? manusia..?), menghirup udara segar dan angin yang menghembus lembut, setelah saya menghabiskan ayat terakhir dalam al-Quran yang saya baca…  
Mata saya tertumpu pada dua sosok tubuh, jauh dari saya..tapi cukup jelas kelihatan. Saya tidak kenal siapa mereka tapi perbuatan mereka cukup mengusik jiwa dan hati saya..  Saya tidak mahu berburuk sangka.. Tiba-tiba sahabat saya yang hanya duduk di sebelah saya bersuara.. 
“Makin ramai kan orang yang couple sekarang..” 
Dan saya hanya diam tidak bersuara. Berfikir. Dalam hati, saya membenarkan penyataan itu.. 
Saya teringat perbualan saya dengan ibu tersayang tempohari. Lama kami berbual, dan perbualan itu berkisar tentang sepupu saya yang baru mendirikan rumah tangga sabtu yang lepas. Alhamdulillah, sepupu saya melangkah ke alam perkahwinan terlebih dahulu dari saya, walaupun saya dan dia lahir di tahun yang sama. Jodoh, ajal dan maut ketentuan Allah. Dah tertulis di lauh mahfuz ketetapan Allah buat sepupu saya. 
“Yati sanding pakai baju warna silver haritu..nikah hari sabtu. Nabihah x dapat balik, hari isnin baru balik. Hm, biha pun dah ada orang, tapi masih nak belajar.” 
“oo..ye ke mak..?” 
Saya hanya mendengar saat itu, memberi peluang kepada ibu saya untuk menceritakan apa yang berlaku. Sedih juga rasanya tak dapat nak balik. Tapi, ada perkara yang lebih besar yang saya risaukan.  
…………………….. 
“Tapi mak,  bukan cantik yang penting, cantik akan hilang dan luput. yang penting kan agama.” 
Saya mencelah. Dan ibu saya mengiyakan… 
“Ya..yang penting ya agama. Nanti ziha cari suami yang jadi ustaz ke penceramah ke. Boleh ajar adik-adik…” 
“Amin..mak doakan lah ye.sape2 pun ziha x kesah..janji beragama, ada ilmu…” 
Saya hanya tersenyum.(walaupun ibu saya x nampak pun) Ibu saya memang pandai membaca saya.. 
“Dah ada kenalan ke..” 
“haish, mak ni..mana ada. hm, mak doakan ye, doakan dapat suami baik2..boleh didik ziha juga adik-adik.” 
………. 
Saya rasa bahagia ibu mendoakan saya. Mendoakan saya untuk sebaik-baik teman hidup yang terbaik buat diri saya. Namun biarlah cinta yang Allah kurniakan itu, lebih mendekatkan saya padaNya. Dan saya juga,perlu menjadi yang terbaik untuk menerima kurniaan yang terbaik.. 

Ya Allah, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu, agar bertambah kekuatan ku untuk mencintai-Mu.
Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta, jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku pada-Mu
Ya Allah, jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut. pada-Mu, agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta semu.
Ya Rabbana, jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling pada hati-Mu.
Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid dijalan-Mu.
Ya Allah, jika aku rindu, jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindukan syurga-Mu.
Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirmu.
Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu.
Ya Allah, jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada-Mu.
Ya Allah Engaku mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta pada-Mu, telah berjumpa pada taat pada-Mu, telah bersatu dalam dakwah pada-MU, telah berpadu dalam membela syariat-Mu. Kokohkanlah ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya. Penuhilah hati-hati ini dengan nur-Mu yang tiada pernah pudar. Lapangkanlah dada-dada kami dengna limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di jalan-Mu
.
 

Antara Bahagia dan Binasa 


 

Saya melihat isu couple sebagai satu masalah yang sangat serious sejak sekian lama. Dengan cinta begini, ramai yang terlanjur, ramai juga anak lahir tak terbela..malah ada juga anak lahir terbuang..ada yang sanggup membunuh diri kerana cinta yang tak berbalas. Ada pula pasangan yang sanggup menanam bayi mereka sendiri. astaghfirullah..Nauzubillah, jauhkan kami dari semua ini. 

 Bangunlah wahai sahabat, cintamu itu takkan dapat membuat kamu bahagia di syurga kecuali bahagia yang sementara di dunia… 

Bukalah pintu hatimu,untuk menghentikan semua permainan hidup ini. Usah kamu biarkan syaitan mentertawai kamu..kerana apa..? kerana kamu tewas menepis bisikan-bisikan mereka.kerana kamu tunduk kepada nafsu kamu..kerana kamu tutup hati kamu untuk tunduk pada kalimah-kalimah Allah s.w.t.. 

 Sedarlah sahabat,  

 Saya sayang kamu semua sebagai saudara seIslam saya. Saya bukan lah manusia yang baik serba serbi, tapi ilmu yang saya ada ini..saya sampaikan untuk peringatan kita bersama.Kerana jika saya ditanyakan di akhirat nanti, tentang apa yang telah saya lakukan..maka ini akan menjadi pelepasan tanggungjawab saya.  

Wahai muslimin, 

Kamu semua adalah pemuda Islam yang Allah jadikan sebagai pemimpin. Pemimpin kami wanita, pemimpin anak-anak kami, pemimpin keluarga kami. Jika dengan mudah, dirimu tewas padahal Allah kurniakan 9 akal untukmu, hanya satu nafsu…apa akan berlaku pada dunia ini.  Maka, tundukkanlah pandanganmu, tanamkan cinta Allah dalam hatimu, dekatkan dirimu padaNya..takutlah kepada Allah. Hiasi dirimu dengan ilmu. Saya tahu, kamu semua boleh.. jangan ingkari ayat-ayat Allah. Ingat, apa yang kamu lakukan sekarang, Allah akan tunjukkan kembali pada masa akan datang. Ingatlah kisah nabi Yusof yang dirinya teruji dengan wanita..lebih hebat dari kamu. (baca entry saya sebelum ni :)) 

Wahai Muslimat, 

Peliharalah dirimu sebaik-baiknya. Malulah, sesungguhnya malu itu sebahagian dari iman. Diri kamu, Allah jadikan penuh keindahan dan kelembutan..tapi itu semua perlu kamu pelihara. Jangan kamu kalah dengan mereka. Tegaskanlah dirimu, keraskanlah hatimu untuk mereka lelaki yang bukan milikmu. Percayalah, jodoh Allah yang terbaik ada untukmu. Yakinlah..bahawa Allah telah menetapkan yang terbaik untuk kamu. Dan tundukkanlah pandanganmu, tundukkan hatimu, dekatkan dirimu pada Allah sahabatku..Dirimu wanita adalah seindah-indah hiasan..dan hiasan yang terindah itu adalah wanita yang solehah. 

“Dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman Amat sangat cintanya kepada Allah. dan jika seandainya orang-orang yang berbuat zalim itu[106] mengetahui ketika mereka melihat siksa (pada hari kiamat), bahwa kekuatan itu kepunyaan Allah semuanya, dan bahwa Allah Amat berat siksaan-Nya (niscaya mereka menyesal).” al-Baqarah:165 

Dan kita..?? 

Jangan saja kita melihat. Serulah semampu kita..ajaklah mereka, sabarlah dalam mendekati mereka. Dan sesungguhnya hidayah itu milik Allah. Allah yang layak memberi hidayah. Tugas kita hanya apa.? Hanya mengajak mereka supaya dekat kepada kalimah-kalimah Allah dan melaksanakan nya, Doakan mereka sahabat2..🙂 

 

Antara bahagia dan binasa.. 

Pilihlah bahagia yang kekal hingga ke akhirat sana… 

Salam Kasih..🙂 

p/s maaf, jika penyampaian saya agak tidak teratur.

4 thoughts on “Antara Bahagia dan Binasa

  1. alhamdulillah good post (^^)
    i’allah ziha pun pasti akan
    dipertemukan oleh allah
    dgn ustaz yang diidam-idamkan olah mak ziha tu…

    • syukran atas doanya..
      ustaz atau bukan, itu bukan masalah pd ziha..yg penting agamanya. Rasulullah ada gariskan 4 ciri memilih pasangan hidup..
      1.harta
      2.kecantikan
      3.keturunan
      4.agama

      tapi yg paling penting sekali adalah agamanya.
      insyaAllah..ziha doakan semua sahabat ziha.terutama isma..isma pasti akan dpertemukan dgn yg terbaik buat diri isma..🙂
      uhibbuki..

    • salam akak..
      alhamdulillah..saya dah baca post akak.
      subhanallah..jadi lah org yg bahagia dgn bersyukur dan dgn rasa ketenangan..

Leave a Reply

