Bila Ukhuwah Teruji..

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Assalamualaikum w.b.t..

 

Tika diri bertanya pada hati..

Kemanakah hilangnya rasa persahabatan itu..?

Hati terkadang merasa sakit,

Saat ini, masih terasa sakit..

Namun,

Kukatakan pada diri,

Mana hilangnya kasihmu,

Mana hilangnya cintamu..

Saat ukhuwah ini diuji.

Begitu murahkah ukhuwah..?

Sahabatku,

Ikhlas ku katakan..

Bahawa diri ini menyayangimu,

Sebagaimana aku tahu bahawa kamu juga menyayangi aku..

 

Entah kenape, terdetik untuk melakarkan sesuatu di sini.. Sejujurnya, saat ini, hati saya merasa sedih. entah kenape, masih terasa. Sekadar meluahkan sesuatu kepada para pembaca sekalian, bahawa saya juga manusia yang punya perasaan.

Tadi, baru selesai berchatting dengan seorang sahabat saya.. najwa namanya, seorang sahabat yang saya sangat sayang. Moga kasih sayang ini hanya ikhlas kerana Allah..insyaAllah. Sedikit sebanyak perbincangan tadi, membuat saya tersenyum sendiri..

hajar: ok,ziha yg najwa knal,klau kate A,akn tetap ngn A… baek2..

Nurnazihah:  klu A tukar B jd ape..
hm..sebelum ni, ada je yg kata ziha gitu..
ziha pun redha je la..
ada yg kata ziha ni, xleh paksa..
paksala cam ne pun..keputusan tetap,
hm..terima la ziha seadanya, mmg nilah shbt wa yg sorg ni..
ziha ni degil sikit..

 

hajar: ha,btol dah 2…mcam 2 la ziha yg njwa kenal..=)’

yup,i accept u d way u r…

Nurnazihah:🙂
syukran wa..syg sgt kat wa..
sgt2
luv u very much

 

hajar: alamak ziha,njwa xnak ”hujan’ mlam2 ni…
wa pun syg sgt kt ziha
 

Nurnazihah: baik la..nt banjir pulak
dah xleh study

 

🙂

 

Mencuit hati bukan..? (ye ke..? terpulang kepada para pembaca..)

Realitinya, saya bukan seorang yang suka meluahkan. Sahabat saya, cik najwa ni..penat pujuk saya tadi. Tapi, pengakhirannya tetap sebuah kerahsiaan. Saya sangat menghargai wa, seorang sahabat yang tak jemu berada di sisi saya. Selalu je buat saya terharu, seperti hari ini.

Terima kasih ya Allah, atas nikmat ukhuwah fillah ini. Subhanallah.

Selalu juga saya terfikir, kalaulah saya hilang sahabat-sahabat saya satu masa nanti, bagaimana ye..? Hakikatnya, saya akan meninggalkan mereka satu hari nanti. Mereka juga akan meninggalkan saya satu hari nanti. Bagaimanapun, saya hanya mampu redha..bahawa ukhuwah bukan satu matlamat, tetapi suatu matlamat itu boleh tercapai dengan bantuan ukhuwah. (eh, betul ke..? teori sendiri..)

Tika dan saat ini, saya hanya mampu bersedia terhadap sebarang kemungkinan.

Bila ukhuwah ini diuji, adakah saya akan terus teguh berdiri, mengejar kembali ukhuwah yang kian hilang itu..?

Bila ukhuwah ini diuji, adakah saya mampu seperti dulu, kuat dan mapan menempuhi segala cabaran..?

Ya..bila ukhuwah di uji, bertanyalah pada diri..

Untuk apakah ia diuji..?

Bahawa, semua ini datangnya dari Allah, pasti Allah punya perancangan terbaik.

Sabarlah dalam setiap dugaan, berlapang dada dan berhikmahlah..

Segala-galanya berada pada nilaian Allah, maka bersabarlah saat persahabatan kita diuji..



~Bertemu tidak jemu..

Berpisah tidak gelisah..~

 

salam ukhuwah fillah..

salam kasih.🙂

 

 

2 thoughts on “Bila Ukhuwah Teruji..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: