Mungkin Allah rindu rintihanmu..

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Assalamualaikum w.b.t..

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah s.w.t.. Saya baru saja selesai Examination Paper yang pertama sebentar tadi.. Health Safety and Environment. Maha Suci Allah yang memberikan saya ketenangan semasa menjawab setiap persoalan yang diajukan. Sungguh, saya merasa sangat tenang sebentar tadi..🙂

Namun, entah kenapa. Beberapa saat setelah saya sampai di kamar yang tercinta ini,

Mai: Paper cam ne tadi, soalan target keluar tak..?

Saya: Alhamdulillah, ada yang keluar.tp banyak yang tak keluar..

Sahabat saya terdiam. Saya juga mengambil tindakan berdiam diri buat beberapa ketika.. Lalu saya meneruskan kata-kata saya,

Saya: xpela awak, insyaAllah. Saya redha, Allah nak uji saya.. Masa saya jawab tadi, saya rasa tenang sangat. Saya nak bersangka baik dengan Allah..

Tika dan saat ini, saya masih tersenyum walaupun hati ini terasa pahit.. Bukan kertas itu yang membuat hati terasa sayu..

Al-Quran terjemahan kecil berwarna coklat di atas meja, saya ambil. Membacanya membuat hati tersentuh. Menghayatinya membuat hati ini terkesan. Semakin saya baca, semakin gementar jiwa saya. Semakin melebatkan tangisan jiwa saya yang kian lara. Saya cuba menahan air mata supaya tidak jatuh. Biar ia kuat, biar hati ini tabah.. Apa yang perlu ditangiskan..?

Bahawa sebenarnya, penat sudah saya berpura-pura. Berpura-pura untuk merasa kuat.. Berpura-pura merasa tabah. (xpela..nazihah ok kan..?)

Siapa pun sebenarnya kita. Apapun ujian kita. Ingatlah, bahawa kita ada Allah, Allah yang mengaturkan sesuatu yang paling baik untuk hamba-hambaNya.

Saya yakin itu..

Bagaimanakah dengan anda..?🙂

“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?” (Al-Ankabut:02)

Mungkin Allah Rindu Rintihanmu Sahabatku

Nurnazihah: salam. awak, sihat?

Serikandi: wasalam. alhmdulillah.. zha?

Nurnazihah: alhamdulillah..sihat juga :-) awak ada msalah x..? cam down je sejak akhir2 ni..

Serikandi: hum.. ada sikit tp mayb xleh cte kot..xtaw la ziha, doakn kte kuat je ea

Nurnazihah: insyaAllah..masalah ape la tu.. xpe..ziha meraikan, semoga awak kuat.. ingat satu je..mungkin kita rasa berat..tp pasti Allah menjanjikan hikmah yg tersembunyi utk kebaikan kita.. insyaAllah..entahlah, berkata mmg mudah.. xpe awak, kita sama2 kuat menguatkan. klu dah terbeban sgt..cerita ye..pd org yg boleh awak percaya.. spy hilang sedikit beban dihati :-)

Serikandi: hehe, tq ziha tu lah.. skarang bru trfikir. dulu mase xd mslah. suka lengah2 solat, bile ad msalah mcm xsabar2 n cepat2 mintk Allah tlg. hmm

Nurnazihah: manusia mmg fitrah nya begitu.. insyaAllah, semoga lepas ni terus istiqamah ye.. :-) insyaAllah..

Serikandi: insyaAllah.. ziha.. klu ziha doa mesti Allah makbulkan. doakan kita ea?

Nurnazihah: insyaAllah..doa awak pun insyaAllah, Allah makbulkan.. amin~~ sbb doa yg ikhlas, insyaAllah Allah dgr.. :-) awak pun org baik2 juga.. solehah lg~~ :-)

Serikandi: huu ziha x kenal kita. sebab tu ziha ckp kite baik..kite jahat kot.. byk wat dosa.. byk wat salah.. ziha.. mintak tolong ziha sgt2. doakan kita kuat.. doakan kita dapat hadapi dgn tabah… doakan kita nmpak hikmah Allah tu cepat2. sebab kita takut kadang2 kita mcam salah kn takdir

Nurnazihah: percayalah shabat.. Allah sgt baik.. sebak dgr awak kata cam ni.. insyaAllah..Allah sygkan awak..sbb tu Dia bg ujian macam2 kat awak.. biar kita rasa keberadaan Dia.. biar kita rasa kita ada Dia, biar kita rasa cinta Dia yg utama.. letakkan kebergantungan setinggi2 nya kepada Allah.. sabar ye. insyaAllah.. awak akan nampak hikmahnya..insyaAllah..

mohonlah kekuatan pd Allah, hanya kerana Allah yg punya kekuatan itu

mungkin Allah rindu rintihanmu sahabatku..


Sekali lagi saya merasa sebak dengan luahan sahabat saya ini. Hari ni hari Sebak Sedunia agaknya.. Air mata sekali kali mengalir. Hati merasa terharu. Ya Allah, Maha Suci Engkau bahawa itu hidayah-Mu..

Sahabatku, nukilan Allah begitu indah dalam alQuran..

Hadapi ujian dan dugaanmu itu dengan sabar dan solat,

Kamu beruntung, kerana Allah sayangkan dirimu itu..

Bersyukurlah sahabatku.

Bahawa ujian ini, tanda Allah sayang dan cinta kepadamu..

Semoga dirimu sabar, semoga dirimu kuat dan tabah..

Doaku untukmu.🙂

“Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, Padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, Sesungguhnya pertolongan Allah itu Amat dekat.” (Al-baqarah:214)

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, Padahal kamulah orang-orang yang paling Tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.” (Ali-Imran:39)


Ya Allah..Aku redha, jika ini harga yang perlu aku bayar untuk mendapatkan cinta dan syurga-Mu.

Sungguh, aku percaya. Tiada keindahan lain yang lebih indah dari kemanisan itu..🙂

Salam kasih. Semoga bermanfaat.🙂


p/s: selamat berfinal exam warga utp sekalian. Hari ni 9 Zulhijjah. Esok raya haji. Mari sama-sama kita hayati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim, Nabi Ismail dan Siti Hajar..


6 thoughts on “Mungkin Allah rindu rintihanmu..

  1. Good day I was fortunate to look for your subject in google
    your Topics is quality
    I get a lot in your topic really thanks very much
    btw the theme of you website is really magnificentsuper
    where can find it

    • thank you bet365..sorry, becoz i do not know your exact name..🙂
      nice to meet you..

      i wonder if you are a Malay or not..i guess you are Malay becoz you could understand my blog..🙂

      ooo..about the theme, i got it from the suggested theme by wordpress.. you can browse through it..
      🙂
      have a nice day!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: